Nowy model: Bazująca na zdobywającej coraz większą popularność, dual purpose CRF250L, nowa Honda CRF250M cechuje się zmienionym zawieszeniem, efektywniejszym przednim hamulcem, 17" kołami i szerszymi, szosowymi oponami, oferując atrakcyjny wygląd i charakterystykę Supermoto.
Spis treści
1. Wprowadzenie
2. Przegląd modelu
3. Kluczowe cechy
4. Specyfikacja techniczna
1. Wprowadzenie
Motocykl Supermoto (lub Supermotard) ma swoje korzenie w off-roadzie, ale łączy w sobie zalety maszyny drogowej i terenowej: smukłą sylwetkę, zwrotność, zawieszenie o dużym skoku i wytrzymałość crossówki z przyczepnością, hamowaniem i lekkością prowadzenia maszyny ulicznej. Powstały w ten sposób motocykl jest idealnym narzędziem zarówno do poruszania się po mieście, jak i ostrej jazdy po krętych trasach.
Zaprezentowana w roku 2012, Honda CRF250L od nowa zdefiniowała motocykl dual purpose: równie dobry w terenie, jak i na asfalcie. W roku 2013 do CRF250L - bazując na jej platformie i sukcesie - dołącza CRF250M, przystępne Supermoto, stworzone z myślą o dobrej zabawie i użyteczności.
2. Przegląd modelu
Wyróżniająca się z miejskiego tłumu CRF250M łączy ze sobą osiągi i odważny styl, istotny dla osób poszukujących oryginalności. Wysoka jakość wykonania, niskie koszty użytkowania i poręczność w każdej sytuacji, czynią z CRF250M maszynę atrakcyjną nie tylko dla początkujących motocyklistów, ale także dla tych bardziej doświadczonych, rządnych nowych wrażeń.
Bazując na CRF250L, CRF250M jest zawieszona o 20 mm niżej dzięki zmienionemu przedniemu i tylnemu zawieszeniu z cięższymi sprężynami i 17" kołami na szerszych, drogowych oponach. Dzięki nowemu, mocniejszemu przedniemu hamulcowi CRF250M jest gotowa aby zdominować asfaltowe ulice. Ochoczo wkręcający się na obroty, jednocylindrowy silnik oferuje zadziwiające osiągi i natychmiastową reakcję na ruchy rolgazu, a dzięki zmienionym przełożeniom, zapewnia imponującą ekonomię jazdy.
3. Kluczowe cechy
3.1 Silnik
Chłodzony cieczą silnik CRF250M w układzie DOHC zapewnia płynny i równomierny przyrost momentu obrotowego na niskich obrotach, podczas gdy krótki skok tłoka (średnia 76 mm x skok 55 mm) oznacza świetne osiągi na wysokich obrotach. Efektem jest wyśmienicie zbalansowana i użyteczna w całym zakresie obrotów moc, wynosząca 23 KM przy 8500 obr/min oraz moment obrotowy wynoszący 22 Nm przy 7000 obr/min.
Kompaktowe dźwigienki zaworowe z rolkami o niskim współczynniku tarcia oraz głowica z wtryskiem paliwa PGM-FI o średnicy przepustnicy wynoszącej 36 mm (zasilana przez 5,7 litrowy airbox) zapewniają wydajne spalanie. Kompresja wynosi 10,7:1, a silnik pozwala na przejechanie 34 kilometrów na litrze paliwa, czyli 2,94 l / 100 km wg WMTC, co daje zasięg około 250 km przy 7,7 litrowym zbiorniku. Sześciobiegowa skrzynia biegów napędza tylną, 39-zębową zębatkę, co oznacza wyższe zestrojenie biegów niż w CRF250L, pozwalając na użycie kół o większej średnicy i gwarantując bardziej relaksującą podróż przy wyższych prędkościach.
Przesunięty niesymetrycznie względem wału cylinder redukuje straty podczas tarcia, podobnie jak tłok, na którego powierzchni wykorzystano specjalny materiał i powłokę molibdenową. Wał korbowy wykorzystuje wprasowane w blok silnika metalowe panewki, co wpływa na redukcję masy i pozwala na płynniejszą oraz cichszą pracę silnika. Wałek wyrównoważący redukuje wibracje.
Silnik CRF250M komfortowo mieści się w normach emisji Euro III, sonda Lambda działa wspólnie z wtórnym systemem napowietrzania spalin, a katalizator znajduje się wewnątrz rury wydechowej.
3.2 Podwozie
Stalowa, częściowo podwójna rama kołyskowa i rama pomocnicza, aluminiowy wahacz, półki zawieszenia oraz układ Pro-Link, pomalowane są na czarno. Rozstaw osi wynoszący 1446 mm dopasowano do kąta nachylenia główki ramy, wynoszącego 25°45' i 71 mm wyprzedzenia; wysokość siedzenia wynosi 855 mm, a masa własna CRF250M to 145 kg.
Odwrócony widelec przedniego zawieszenia Showa o średnicy 43 mm, wykończony czarnym alumitem, uzupełnia czarny charakter podwozia. Dla uzyskania lepszych osiągów na drodze zastosowano cięższe sprężyny zarówno z przodu, jak i z tyłu w pojedynczym amortyzatorze Showa o średnicy 40 mm.
Duża, przednia tarcza hamulcowa o średnicy 296 mm i dwutłoczkowy zacisk (zamontowany przy widelcu poprzez nowy wspornik), zapewniają wyśmienitą siłę hamowania i kontrolę, podobnie jak tylna tarcza o średnicy 220 mm z pojedynczym zaciskiem. Przednie koło (17 x 2,75) obute jest w oponę 110/70-17, a tylne (17x3,50) w oponę 130/70-17. Plastikowe osłony widelca pozostały na swoim miejscu, ale zmieniono stylistykę punktów mocowania linki układu hamulcowego. Podnóżek boczny został skrócony z uwagi na niższy prześwit.
Wzorowane na sportowej serii CRF-R, sinusoidalne linie CRF250M są wzbogacone nową grafiką. Dostępne są dwie wersje malowania: czarna (ze złotymi kołami) oraz czerwono-czarna. Dzięki swojemu off-roadowemu DNA, maszyna jest wąska, dając sporo miejsca do przesuwania się na siedzeniu do przodu lub do tyłu. Wyprostowana pozycja za kierownicą zapewnia świetną widoczność, a połączenie geometrii i wygodnej kierownicy, gwarantują łatwość radzenia sobie w korkach.
Cyfrowy wyświetlacz składa się ze wskaźnika poziomu paliwa, zegara i dwóch liczników przebiegu. Inspirowana modelem CRF przednia osłona chroni instrumenty i mieści w sobie lampę H4 60W/55.
4. Specyfikacja Techniczna
SILNIK
Typ |
|
chłodzony cieczą, 4-suwowy, czterozaworowy, jednocylindrowy DOHC |
Pojemność |
|
250 cm3 |
Średnica x skok tłoka |
|
76 mm x 55 mm |
Kompresja |
|
10.7 : 1 |
Moc maksymalna |
|
23,1 KM przy 8500 obr/min |
Maksymalny moment obr. |
|
22 Nm przy 7000 obr/min |
Pojemność zbiornika oleju |
|
1,8 litra |
|
|
|
UKŁAD ZASILANIA
Przygotowanie mieszanki |
|
programowalny wtrysk PGM-FI |
Pojemność zbiornika paliwa |
|
7,7 litra |
Spalanie |
|
2,94 l / 100 km* |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Rozrusznik |
|
elektryczny |
Pojemność akumulatora |
|
12V / 6Ah (10h) |
Moc alternatora |
|
12V / 24A przy 5000 obr/min |
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło |
|
mokre, wielotarczowe |
Typ skrzyni biegów |
|
6-biegowa |
Przełożenie końcowe |
|
łańcuch |
RAMA
Typ |
|
podwójna rama kołyskowa |
PODWOZIE
Wymiary (dł. x szer. x wys.) |
|
2127 x 815 x 1147 mm |
Rozstaw osi |
|
1446 mm |
Kąt nachylenia główki ram |
|
25°45' |
Wyprzedzenie |
|
71 mm |
Wysokość siedzenia |
|
855 mm |
Prześwit |
|
226 mm |
Masa własna |
|
145 kg |
Promień skrętu |
|
2,2 m |
ZAWIESZENIE
Typ |
|
Przód |
Teleskopowe |
|
Tył |
Pro-Link |
KOŁA
Typ |
|
Przód |
szprychowe |
|
Tył |
szprychowe |
|
|
|
|
Rozmiar kół |
|
Przód |
17 x MT2.75 |
|
Tył |
17 x MT3.50 |
|
|
|
|
Opony |
|
Przód |
110/70-17M/C 54S |
|
Tył |
130/70-17M/C 62S |
HAMULCE
Typ |
|
Przód |
296 mm tarcza hydrauliczna |
|
Tył |
220 mm tarcza hydrauliczna |
INSTRUMENTY I ELEKTRONIKA
Przednia lampa |
|
Hi : 60W x 1 / Low: 55W x 1 |
Tylna lampa |
|
5W x 1 |
Podane wielkości są orientacyjne, a producent zastrzega prawo do ich zmiany bez powiadomienia.
* Uwaga: podane wielkości zostały zmierzone przez firmę Honda w standardowych warunkach badawczych opisanych w WMTC (World Motorcycle Test Cycle). Pomiary wykonywano na hamowni podwoziowej na pojeździe w wersji standardowej, jedynie z kierowcą i bez wyposażenia dodatkowego. Rzeczywiste zużycie paliwa może odbiegać od podanego powyżej zależnie od stylu jazdy, stanu technicznego motocykla, warunków pogodowych i drogowych, ciśnienia powietrza w oponach, zainstalowanego wyposażenia, przewożonego bagażu, wagi kierowcy i pasażera itd.